Lijst Van Specialisten

VERZAMELDE LIJST VAN SPECIALISTEN

Baker Miller

Beumont

Bruch

Calam

Chodorow

Cloninger, Syrakic en Przybeck:
Ontwikkelaars van de TCI.

Cloninger: verdieping
Claude Robert Cloninger is psychiater en geneticus aan de universiteit van Washington, St.-Louis. Cloninger deed heel wat pionierswerk als het gaat over de biologische, psycho-sociale en spirituele kant van zowel psychische als somatische ziekten.
Daarnaast is hij een bekend researcher in vakgebieden als Genetica, Neurobiologie en de Ontwikkelingspsychologie.
Cloninger heeft tal van psychometrische testen ontwikkeld, zijn bekendste is de TPQ (Tridimensional Personality Questionnaire en de opvolger daarvan, de TCI (Temperament and Character Inventory).
Qua opleiding heeft Cloninger op veel vakgebieden zijn kennis ontwikkeld. Eerst studeerde hij aan de universiteit van Texas in Austin Filosofie, Culturele Antropologie en Psychologie. Daarna ging hij naar de universiteit van Washington waar hij Geneeskunde ging studeren., hij kreeg er een doctoraat aangeboden in het onderzoek naar preventieve medicijnen en publieke gezondheid. Hij bleef er voor de rest van zijn carrière en starte in 69 een onderzoeksprogramma in de Psychologie onder leiding van Samuel Guze.

Costa & McCrae
Uitvinders van “the big five”, dit in tegenstelling tot Eysenck. De vijf zijn te vatten in het letterwoord OCEAN:
Openness, Conscientiousness, Extraversion, Agreeableness en Neuroticism

De Swaan

Dolan

Elias

Eysenck:
Uitvinder van het model van Eysenck dat de (volgens het model) vier basisemoties weergeeft. Wordt ook wel eens “the big four” genoemd.

Fairburn

Garfinkel

Garner

Gitzinger

Hartley

Heffels

Hochschild

Hoek

lafeber

Lawrence

Luck

Mcleod

Minuchin

Möler

Morgan

Nicolai

Orbach

Richters

Russell

Schwartz

Selvini-Palazzoli

Slade

Spanjers

Stein

Stockwell

Thompson

Van de Loo

Van Lenning

Van Outsem

Westen en Harnden-Fischer:
Wezen al op het belang van persoonlijkheidsprofielen bij eetstoornispatienten

Wilson