Tom: Voldoet Fairburns enhanced cognitive behavioral therapy voor eetstoornissen? (tijdschrift voor psychotherapie) (jaargang 35, 2009, nr. 4, p 262-278).
Frederik: Anorexia nervosa, boulimia nervosa en binge eating (eetbuistoornis). (verpleegkunde vademecum) van den Berg, H. / de Jong-van der Wal, M.A. / Beeldman-Brinkman, C.C.C.
Frederik (on a roll…): 'Stabiliteit van persoonlijkheidskenmerken bij patiënten met een ernstige eetstoornis' (Tijdschrift voor psychotherapie) Jrg. 32 (2006) nr. 4, p. 258-266
Mijn gekozen thema is behandeling ( therapie ) van eetstoornissen.
Hoofdartikel : " Jongeren met een eetstoornis: training in het contact maken van gedachten, gevoelens en het lijf." ( Tijdschrift Clientgerichte psychotherapie ) jaargang 46 ( 2008 ) p. 38-48
Andere artikels :1 ) Een multidisciplinaire groepsbehandeling voor jongeren met overgewicht. ( Gedragstherapie, 2007, p.27-48 )
2 ) Criteria voor herstel bij patiënten met een eetstoornis (Tijdschrift voor Psychotherapie, 29 (november 2003), p. 473-487 )
3 ) Ernstige eetproblemen bij ( chirurgisch gecorrigeerde ) anatomische afwijkingen : effecten van gedragstherapie bij drie kinderen in de basisschoolleeftijd
( Gedragstherapie, 2004, 37, P. 137-154 )
4 ) Vroege herkenning en beleid bij anorexia nervosa in de adolescentieleeftijd. ( Nederlandse Tijdschrft voor Geneeskunde. 1989;133:237-40 )
Hoi,
Ik heb gekozen voor de volgende artikelen:
1) Bestaat er een verband tussen eet- en dwangstoornissen?
In: Diagnostiek-wijzer : tijdschrift voor de geestelijke gezondheidszorg Jrg. 6 115-125
Auteurs Vandereycken, W. / Milissen, V. /
2)Eetstoornissen en de opvoedkundige rol van ouders
In: Kind en adolescent praktijk : vakblad voor pedagogiek, psychiatrie en psychologie. Jrg. 5 p.119-132
Auteurs Vandereycken, W. /
3)Het begrijpen van eetstornissen
In: Verpleegkundig perspectief. Jrg. 21 (2005) nr. 1, p. 18-28
Auteurs Clark Stone, S. / Joyce, H. /
Nu nog hopen dat ik ze probleemloos kan vinden in de bieb van Katho Kortrijk ;-)
Voor de geinteresseerden, ik heb nog 6 artikelen in overschot
mvg
Bert
Zoals aangegeven: mochten bepaalde artikels tijdelijk niet aanwezig zijn in de bib of je vindt ze niet op het internet, laat iets weten dan kijk ik in de catalogus van de Universiteit Gent.
mvg
Frederik
1) Impuls en (dis)inhibitie. Het causale verband tussen 'lijnen' en 'vreetbuien'
in: Behandelingsstrategieën bij ziekelijke inmpulsen. (pg 8-16)
van Strien, T./ Breteler, M.H.M.
2) Cognitieve therapie bij eetstoornissen
in: Cognitieve therapie : theorie en praktijk (pg. 277 - 304)
Meijboom, A./ Jansen, A.
3)Eetstoornissen.
in : Adolescentenpsychiatrie. (pg.148-161 )
van Elburg, A.A. / Duyx, J.H.M.
Ik ben nog steeds op zoek maar wou dit al laten weten.
Als ik hiervan 1 neem en daarvan een synthese maak is dit toch voldoende hé?
Groetjes,
Yasmine
Dit zijn mijn gekozen artikels:
1. Eetstoornissen. Auteur: Bolster, H.M.G. 12 pagina's;
2. Obesitas: aanzet tot een nieuw gezondheidsbeleid in de Vlaamse scholen. Auteur: De Coninck. 14 pagina's;
3. Persoonlijkheidskenmerken van adolescenten en jongvolwassenen met eetstoornissen. Auteurs: Vandereycken, Claes, Beck. 9 pagina's.
Ik heb ondertussen nog een bijkomend artikel gevonden in De Standaard.
Dat is De Standaard van 31 januari 2011 met als titel: "Eetgroep helpt Leuvense studenten met anorexia"
Basisartikel:
Gedragstherapie : tijdschrift voor gedragstherapie en cognitieve therapie.
Jrg. 38 (2005) nr. 4, p. 263-274
Genre/vorm/mat.Artikels
Publicatiejaar2005
AuteursGoossens, L. / Braet, C. / Mels, S. /
Beste
Ik ga mijn hoofdart. veranderen omdat de bron ervan niet voorkomt in vakbibliotheek BSL.
Mijn nieuwe hoofdart. is " Mindful spiegelexposure bij eetstoornissen: een nieuwe therapieprotocol en twee gevalsbeschrijvingen."
Directieve therapie jaargang 29, nummer 2 (juni, 2009) p. 93-111